Шиповані шини. Для чого потрібні?

Поширити:

Скільки існують шиповані шини, стільки і суперечки навколо них. Одні стверджують, що шипи - це єдиний порятунок взимку, особливо для початківця-водія. Інші категорично проти шипів, стверджуючи, що їзда на них досить небезпечна. Насправді правда завжди знаходиться десь між полярними думками ...


Масово шиповані шини стали виготовлятися в 50-роках минулого століття, а шипи в них виглядали як заклепки із вбудованими твердосплавними вставками. Корпуси шипів виготовляли зі сталі, висота їх становила 14 мм, діаметр 9 мм, а вага – 3 г. В шістдесятих роках проводилися дослідження впливу шипованої гуми на знос дорожнього покриття. Результати були приголомшливими. Знос дорожнього покриття від одного авто з шипованими шинами становив сто п'ятдесят грамів на кілометр. Під час боротьби за збереження дорожнього полотна маса шипів була обмежена, що змусило виробників вести пошук нових технологій і конструкторських рішень. Уже в 90-х роках шип мав висоту 11 мм, діаметр 8 мм, а вага - 1.1 г. При таких параметрах вплив шипів на дорогу вважався меншим, що дало поштовх до масового виробництва шипованих шин.


Сьогодні моделі шипованої гуми є в асортименті практично кожного виробника. Для виготовлення сучасних шипів використовується карбід вольфраму в суміші з карбідами титану і ніобію, а також різних рідкоземельних добавок. Форма і конструкція шипа в кожної компанії-виробника своя. Зараз активно розробляються технології для попередження випадання шипів, збільшення їх міцності, причому в хороших шинах шип працює в комплексі з протектором.


В цілому сучасний шип складається з корпусу, який служить для надійного його утримання в протекторі протягом усього періоду експлуатації, і штифта - твердосплавної вставки для збільшення коефіцієнта зчеплення з дорогою. А кількість шипів на одній покришці може доходити до 180 штук. Випускаються також покришки без шипів, але з місцями для їх установки на спеціалізованому сервісі.

 

Їзда по слизькій дорозі


Працюють шиповані шини на слизькому дорожньому покритті наступним чином. Під час їзди по льоду або на снігу шипи немов «вгризаються» в поверхню дорожнього покриття, проламуючи крижану кірку, забезпечуючи тим самим високий рівень зчеплення, знижуючи довжину гальмівного шляху і покращуючи розгінні характеристики. За цими параметрами вони значно перевершують інші види зимової гуми. При цьому треба розуміти, що кращою температурою експлуатації шипованих покришок є діапазон в межах від 0 ° С до -25 ° С. Максимальну ефективність шипована гума досягає при температурі близько -4 ° С. Зимові тести показують, що при такій температурі гальмівні характеристики у шипованих покришок майже в два рази вищі, ніж у інших видів зимової гуми. При цьому якщо температура повітря падає нижче -25 ° С, то лід на дорожньому покритті стає занадто твердим і шипи не можуть його розколоти, тому перестають справлятися з покладеними на них завданнями.
У більш теплу погоду, наприклад, 0 ° С і вище під колесами автомобіля утворюється сніжна каша, сльота, бруд. Вони «забивають» протектор, і ефективність роботи шипів знижується. Це ж спостерігається при їзді по пухкому снігу, який ще не встиг покритися крижаною кіркою. Це найпідступніші умови, коли зчіпні властивості будь-якої зимової гуми вкрай низькі. Правда, справедливості заради слід зазначити, що і в таких умовах шипована гума трохи перевершує фрикційну. Ця перевага незначна, але може виявитися рятівною, коли мова йде про безпеку водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху.

 

Їзда по сухих або мокрих дорогах


Ефективність шипованих шин на сухому або мокрому асфальті в порівнянні з фрикційним шинами нижче порядку на 10-15%, а це вже істотна різниця. Справа в тому, що, по-перше, площа контакту з дорожнім покриттям у шипованої гуми набагато менша, ніж у фрикційної, а по-друге, якщо порівнювати коефіцієнт тертя у парі «асфальт-метал» і «асфальт-гума», то у першій парі він значно нижчий. Все це означає, що на сухому або мокрому асфальті автомобіль з шипованими шинами при екстреному гальмуванні прокотитися «зайві» метри. Особливо небезпечна їзда на шипованій гумі по трамвайних коліях, які знаходяться на одному рівні з проїзною частиною. У цей час виникає ще одна пара тертя - «метал-метал», а це ще більше знижує точність управління. Автомобіль в цьому випадку мляво реагує на натиснення педалі гальма, або взагалі його зносить в сторону при гальмуванні.


Всі зазначені недоліки в деяких моделях сучасних зимових шин зведені до мінімуму. Сучасні технології дозволяють випускати шини з шипами, які можуть «утоплюватись» в протектор. Існують технології захисту шипів від надмірного зносу. Це дозволяє зробити висновок про те, що тягово-зчіпні характеристики і прогнозованість управління залежать, в тому числі від якості шипованої покришки і технологій, які використовувалися при її виготовленні, тому все індивідуально.

 

Правила експлуатації шипованої гуми


Основні правила експлуатації шипованих шин зводяться до необхідності їх обкатки, дотримання особливого швидкісного режиму і стилю водіння.
Обкатка є обов'язковим заходом правильної експлуатації шипованої гуми. Вона повинна тривати від 500 до 1000 км. При цьому обмеження швидкості становить до 60 км/год. Не можна робити різких маневрів і розгонів. Обов'язково треба постійно контролювати тиск в шинах.

Після того як проведена обкатка, швидкісний режим можна збільшити, але при цьому слід перед поворотами знижувати швидкість, гальмувати заздалегідь, не робити різких перестроювань і інших маневрів, уникати спортивного стилю їзди. Краще їздити плавно і розмірено. Як кажуть, «тихіше їдеш - далі будеш».

02000, Україна, Київ, Київ, вул. Садова 70-110 (Авторинок Жуляни)
Коментарі
Поки немає коментарів
Написати коментар