Одні з найбільш поширених питань пов'язані з сезонними покришками: які вибрати, коли міняти і взагалі чи потрібно це робити? Дійсно, напередодні зимового сезону, коли потрібно купити зимові шини, у багатьох водіїв виникає думка, чи можна обійтися без цього і не витрачати кошти. Відповідь категорична - нi.
Їзда на літній гумі небезпечна як для водія і пасажирів, так і для інших учасників дорожнього руху.
Справа в тому, що літні шини відрізняються від зимових кардинально. Це відноситься до рисунка протектора і складу гумової суміші, з якої виготовлені покришки. Крім того, експлуатація літніх шин в зимовий період тягне за собою різке зниження комфорту, коли кожен горбок, кожне оледенiння буде відображатися в кермі і машина стане дуже жорсткою
Протектор у літніх моделей шин менш глибокий, ніж у зимових. Зазвичай його глибина становить 4-5 мм, тоді як зимові шини випускаються з протектором глибиною в два рази більше - від 8 мм, а 4 мм для них - це вже гранична з точки зору безпеки глибина. Якщо уявити, що автомобіль з літніми шинами, з неглибоким протектором виїхав на засніжену дорогу, то буквально відразу всi його канавки заб'ються снігом, і він стане схожий на спорткар, який бере участь в гонках Формули 1, у якого взагалі гума лиса. Це призведе до втрати зчеплення з дорогою і непрогнозованого управління. Крім глибини, значення має характер рисунка протектора. У зимових моделях він агресивний з великими блоками, розташованими на деякій відстані один від одного. Це зроблено для того щоб забезпечити хороші тягові характеристики, поліпшити зчеплення з дорожнім покриттям і ефективно відводити налипший сніг.
Наступним важливим фактором, що відрізняє зимові шини від літніх, є їх м'якість. Якщо літні шини виробляються з гумової суміші з добавками компонентів, що забезпечують підвищену жорсткість і термостійкість протектора, то гумовi сумiшi для зимових шин, навпаки, мають в складі компоненти, які роблять їх м'якими, здатними зберігати еластичність навіть на найсильнiшому морозі. Тому якщо спробувати експлуатувати літні шини в мороз, то вони тут же «задубiють» і перетворяться на подобу пластика. А це знову ж таки втрата управління і загроза ДТП.
На користь використання зимової гуми говорить також наявність ламелей на протекторі. Ламелі - це спеціальні прорізи на протекторних блоках, які мають гострі кромки. Зазвичай така зимова шина має густу мережу ламелей, що робить її ще м'якшою, сприяє збільшенню площі плями контакту і буквально прилипанню до слизького дорожнього покриття. Їх тому ще називають «липучками». У літніх шинах таких ламелей немає і бути не може, тому що все направлено на стійкість авто на великій швидкості.
Висновок очевидний. Зимові шини є обов'язковою умовою для забезпечення безпеки в зимовий період - при їзді в мороз по слизьких дорогах.
Коли точно потрібно «перевзуватися»?
Зазвичай фахівці рекомендують міняти гуму на зимову, орієнтуючись на погоду. Є поради міняти шини, коли температура повітря знизиться до + 10- + 5 ° С. Можна зустріти рекомендації міняти шини з появою першого ожеледі. Єдиної думки з цього приводу немає і ось чому. В Україні, на відміну від інших європейських країн, на законодавчому рівні не встановлена точна дата заміни шин, тому слід орієнтуватися на рекомендації відомих виробників. Наприклад, Goodyear, Michelin рекомендують проводити заміну, коли температура повітря досягне + 7 ° С. Це найприйнятніший і адекватний варіант.
Цікаво, що в країнах Європи встановлені точні дати заміни шин на зимові і періоди їх експлуатації:
- Австрія - 01.11-15.04;
- Чехія - 01.11-30.04;
- Словенія - 15.10-15.04;
- Румунія - 01.11-30.03;
- Німеччина - заміна є обов'язковою і здійснюється в залежності від погодних умов;
- Латвія - 01.12-01.03;
- Естонія - 01.12-01.04;
- Фінляндія - 01.12-01.03;
- Швеція - 01.12-31.03.
Слід враховувати, що цей список не є вичерпним, тому якщо поїздка в Європу запланована на осінь або весну, краще додатково це питання уточнити.