У сучасному світі складно уявити автомобіль взимку без відповідних сезону шин. Однак так було не завжди. Був час, коли автомобілі комплектувалися одним єдиним комплектом літніх шин і водії були змушені їздити на них протягом усього року. Чи варто говорити про те, що це було непрактично і небезпечно? Внаслідок цього в якийсь момент виробники покришок перейнялися створенням шин для їзди взимку. Але в який саме момент це сталося? Про це ми сьогодні з вами і поговоримо.
Взагалі, заведено вважати, що перша шина, придатна для експлуатації за низьких температур, з'явилася в 1934-му році на території Фінляндії. Воно й не дивно, адже на території цієї держави сніг на дорогах лежить практично цілий рік, а лід на проїжджій частині не є рідкістю. Внаслідок цього місцеві дослідники модернізували склад гумової суміші таким чином, щоб він зберігав еластичність на морозі, внаслідок чого шина б забезпечувала краще зчеплення з дорогою на снігу та льоду. Однак якщо покопатися в історії, то можна дізнатися про патенти, які пророкували появу зимової шини задовго до того, як її створили.
У 1896-му році інженер Ернест Брюнер подав патент на створення велосипедних покришок, призначених для їзди по льоду. Інновація полягала у створенні на поверхні шини певної подоби протекторного рисунка: з множинними прорізами, які б чіплялися за слизьку поверхню. У ті роки навіть така скромна модернізація могла б дати неймовірний результат порівняно зі звичайними шинами. У 1910-му році світ побачив ще один винахід, який допомагав покращувати зчеплення на зимових дорогах. Він являв собою сітку шкіряних плетених ременів, якими потрібно було обмотувати поверхню шини. Пізніше цей винахід перетворився на ланцюги протиковзання, які з'явилися у вільному продажі в 1912-му році та які мають попит досі.
Ще через якийсь час після цього два американські брати з прізвищем Шеннон придумали спосіб як ще сильніше поліпшити показник зчеплення між шиною і дорогою в суворих зимових умовах. Для цього вони впровадили в конструкцію колеса металеві шипи, які на кілька міліметрів виступали над поверхнею. Це був перший досвід створення шипованих шин, про які ми вам вже розповідали у відповідній статті на нашому сайті.
Тоді чому ж усі говорять про те, що фіни створили першу зимову шину? Все через компанію Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, яка через роки перетворилася на Nokian Tyres. У 1934-му році було створено покришку Kelirengas, призначену для експлуатації на вантажному транспорті. Чому саме на вантажному? Тому що в той час для перевезення людей активніше використовували кінний транспорт, тоді як для перевезення вантажів були потрібні великі автомобілі. Ну а коли стало зрозуміло, що кількість легкових автомобілів невблаганно зростає, було створено зменшену копію цієї покришки. Так у 1936-му році з'явилася перша в історії Hakkapeliitta. Протектор цієї шини отримав суцільні поперечні блоки кутастої форми. Дороги чистили нерегулярно, і головне завдання таких шин було в тому, щоб добре "прогризати" глибокий сніг.
Однак у цій історії всі чомусь забувають таку компанію як Michelin. І абсолютно даремно, адже французький шинний гігант також брав участь у перегонах зі створення зимових шин. Ба більше, саме він і був першим, хоч і не здобув спочатку такої популярності. Модель Michelin N стала першою шиною, під час проектування якої використовували бічні блоки, що виступають і підсилюють зчеплення з дорожньою поверхнею. Ба більше, саме компанія Michelin першою почала використовувати ламелі на своїх шинах для поліпшення зчеплення з дорогою. Спочатку вони з'явилися винятково на літній моделі Michelin Stop у 1934-му році, потім на поліпшеній версії Michelin Pilot у 1937-му і нарешті на Michelin X у 1949-му. Автолюбителям так сподобалася технологія ламелювання шин, що виробник замислився над випуском універсальних шин, які будуть актуальні і взимку, і влітку. Саме так на світ з'явилася перша всесезонна модель Michelin XH, яка вирізнялася зиґзаґоподібним ламелюванням і наявністю посадкових гнізд для шипів протиковзання.
І в цих перегонах протекторних рисунків та інновацій якось загубилося найголовніше: а хто ж створив склад гумової суміші для зимових шин? Хто придумав рецепт, який не дубіє за низьких температур? На жаль, занадто багато людей брало участь у цьому змаганні, тому ім'я генія достеменно невідоме. Просто в якийсь момент шини для зимового сезону почали створювати з суміші, до складу якої входять велика кількість натурального каучуку, оксид кремнію і різні натуральні олії, що мають водовідштовхувальні властивості. Але ким би не була ця людина, зараз кожен автомобіліст має бути йому вдячний за еластичні зимові шини, завдяки яким їзда засніженими та заледенілими дорогами є такою приємною та безпечною.
Як бачите, історія створення першої зимової шини дуже захоплива і цікава. Вона наповнена прагненням тисяч людей зробити світ зручнішим і безпечнішим для прийдешніх поколінь. Всі вони старалися для того, щоб ми зараз могли без проблем вибрати собі зимову гуму для автомобіля серед сотень різних брендів з усього світу.