Питання вибору конкретного розміру шини, зокрема, її ширини часто стає актуальним, особливо напередодні зимового сезону, коли доводиться міняти літню гуму на зимову. Які шини краще поводитимуться на зимових дорогах – вузькі чи широкі? У чому їх переваги та недоліки? Чи можна самостійно модернізувати автомобіль, встановлюючи шини тієї чи іншої ширини?
За великим рахунком, всі ці питання можна назвати недоречними, адже відомо, що кожен виробник рекомендує ставити на свої автомобілі шини конкретних типорозмірів. Вони залежить від ваги автомобіля, його габаритів, динамічних якостей, керованості. До того ж рекомендації сформовані виходячи з розрахунків і тестів. Список рекомендованих розмірів зазвичай вказується у технічній документації на авто та на офіційних сайтах виробників. Здавалося б, чого мудрувати? Достатньо відкрити сайт автопорівника або техдокументацію, подивитися, які типорозміри рекомендовані, купити шини відповідного розміру та «перевзути» авто.
Однак багато автовласників, незважаючи на ці рекомендації, таки йдуть на їх порушення, намагаючись покращити свій автомобіль шляхом заміни коліс на нестандартні розміри. Фахівці розповідають, до чого можуть привести подібні експерименти і чи можна порушувати рекомендації автовиробника, встановлюючи зимові шини інших розмірів і характеристик.
Що таке ширина покришки та на що вона впливає?
Ширина шини – це відстань між боковинами при оптимальному тиску. У найпростішому випадку, коли протектор та бічна частина знаходяться під прямим кутом, виміряти цей параметр просто. В цьому випадку ширина автошини відповідає ширині протектора. На шинах зі скошеним краєм протектора виміряти ширину шини проблематично. В принципі, щоб дізнатися ширину шини, ніяких самостійних вимірів робити не потрібно. Достатньо лише поглянути на її маркування. Наприклад, 185/65R15. Перша цифра є ширина покришки в міліметрах. У прикладі вона дорівнює 185 мм.
Важливо, що з міркувань безпеки цей параметр не повинен перевищувати ширину диска більш ніж на 30%. В іншому випадку дуже великий ризик саморозбирання з усіма неприємними і дуже небезпечними наслідками. Як ще один недолік надто широких шин можна назвати високу ймовірність отримання пошкоджень, включаючи наскрізні, наприклад, при наїзді на бордюр або далі при різкому повороті керма.
Ширина покришки безпосередньо впливає на величину контакту шини з дорожнім покриттям, від якої залежать такі характеристики як стійкість авто, особливо на дорогах зі складним рельєфом, довжина гальмівного шляху, витрата палива, комфорт під час руху.
Широкі шини взимку
На користь широких покришок взимку з великою площею контакту з дорогою говорить більш стійка їзда по слизькому дорожньому покриттю: ожеледиці, укоченому снігу, а також мокрим дорогам.
Широка гума сприяє збільшенню сили тертя, пропорційно збільшенню плями контакту з дорожнім покриттям. Крім того, якщо підрахувати кількість ламелей – спеціальних прорізів з гострими кромками, то в широкій покришці їх значно більше, а отже, і в плямі контакту їх теж більше. Це ще один аргумент на користь широких шин на слизькій дорозі - висока ефективність гальмування, хороші характеристики розгону, більш чітка реакція керма на повороти.
Крім переваг широка зимова покришка має і недоліки. По-перше, широкі колеса набагато важчі за вузькі, а це означає, що навантаження на елементи та інші деталі ходової частини авто значно зростають. По-друге, при швидкісній їзді мокрою трасою зростає ризик виникнення ефекту аквапланування. І нарешті, вартість широких покришок помітно вища.
Вузькі шини взимку
На численних форумах під час обговорення питання, які шини краще вибирати для експлуатації взимку – вузькі та широкі, існує думка, що вузькі кращі. Мовляв, головну роль при їзді снігом грають не ламелі, а здатність покришки продавлювати слизьку кірку. Вузька гума, яка пробиває колію, непогано справляється з їздою по снігу та кучугурах. Вона набагато краща і більш передбачувано поводиться в глибокій колії. А ось на льоду або укоченому снігу надто вузькі покришки можуть створювати проблеми з керуванням. До інших очевидних недоліків відносяться погана керованість та курсова стійкість на високій швидкості, збільшений гальмівний шлях, проблеми з розгінною динамікою.
За всіх переваг і недоліків вузьких і широких шин, які відсутні в списку рекомендованих автовиробником для конкретної моделі автомобіля, найголовніший мінус такого вибору є той факт, що це фактично «кіт у мішку». Інші типорозміри з конкретною моделлю авто не тестувалися і можуть поводитися на зимовому шляху не прогнозовано. Саме тому фахівці категорично забороняють ставити такі експерименти зі своїм автомобілем, а головне – зі своєю безпекою.