Маркування шин
Ринок автомобільних шин дуже великий. Виробники випускають покришки для різних класів авто, різних сезонів, умов експлуатації і навіть стилів водіння, тому правильний вибір є запорукою комфортної їзди, безпеки і тривалого сроку експлуатації гуми. На бічній частині будь-якої автошини вказуються дані про її розміри, основні технічні характеристики, а також деякі особливості конструкції і технології. Саме вони є основою для вибору, тому знати, як розшифровуються слова, літери, піктограми і цифри, вкрай важливо.
Всі дані умовно можна розділити на два блоки. Перший - це основні позначення: розміри, сезонність, максимально допустимі значення швидкості і навантаження. Ці дані є ключовими при виборі. Другий блок - це додаткові дані про можливі особливості монтажу шин, про умови їх експлуатації і про деякі технологічні характеристики.
Основні позначення
Для розуміння того, що означає основне маркування, яке виражене в буквено-цифровому коді, краще розглянути розшифровку на прикладі. Візьмемо типорозмір 205/55R16 91V і з'ясуємо, що він означає.
«205» - відстань між двома протилежними боковинами протектора, тобто ширина. Вона вказується в міліметрах.
«55» - співвідношення висоти профілю до ширини. Воно вказується в маркуванні в процентах. Залежність пряма - в різних протектора при рівній ширині, чим більше відсоток, тим висота шини теж більша.
«R» - радіальна конструкції. У ній нитки корду розташовуються по ширині колеса. Деякі покупці думають, що R за співзвучністю означає радіус. Це помилка. В реальності «R» вказує саме на радіальність конструкції покришки. Раніше шини випускалися з діагональними конструкціями і позначалися - «D». У них нитки корду перебували під кутом або навскіс. Експлуатаційні характеристики діагональних покришок помітно гірші радіальних, тому сьогодні їх практично не виробляють.
«16» - діаметр шини. Фактично це посадковий розмір, який вказано в дюймах. При виборі шини необхідно розуміти, що він повинен чітко збігатися з розміром самого диска. Іншими словами, в наведеному прикладі покришка шістнадцятого внутрішнього діаметра повинна використовуватися з диском, зовнішній діаметр якого повинен бути 16 дюймів.
«91» - цифра, що позначає індекс навантаження. Вона характеризує максимально можливу вагу на шину. Треба розуміти, що саме число це не вага, а просто індекс - таблична величина, по якій можна визначити реальну вагу в кілограмах. У наведеному прикладі 91 - відповідає вазі в 615кг. Виробники призначають цю характеристику для легкових авто з деяким запасом, тому принципового значення під час вибору вона не має. Головне - розуміти, що вага конкретної марки спорядженого авто з повним навантаженням, не повинна виявитися більше зазначеного значення, помноженого на 4 - чотири колеса. А ось при виборі гуми для повноцінного позашляховика, мінівена, вантажного авто або спецтехніки цим параметром слід приділити найпильнішу увагу.
«V» - буква, що позначає швидкісний індекс. Параметр, який інформує про обмеження в швидкості для цієї моделі шини. Залежність проста - чим швидкісний індекс більше, тим вище максимальна швидкість. Конкретне значення швидкості визначається по таблиці. У наведеному прикладі швидкісний індекс відповідає швидкості, що дорівнює 240км/год. Тут важливо зрозуміти, що ця характеристика вказує саме на максимально допустиме значення і є показником якісних характеристик гуми.
Існує категорія гуми, на якій після типорозміру зазначено літеру «С». Це свідчить про те, що призначення покришки - комерційний автотранспорт, від Commercial. До цієї категорії відносяться легковантажні авто, мінівени, мікроавтобуси, автофургони. А якщо є напис SUV, то це вказує на той факт, що гума призначена для повноцінних позашляховиків і кросоверів.
Американська система маркування
У наведеному прикладі представлений європейський тип маркування. Однак є і американський варіант. Причому їх два. Перший варіант схожий на європейську систему з тією тільки різницею, що перед розміром присутні літери «P» або «LT». Р від Passanger, тобто шина для легкового авто. LT від Light Truck - для легкого вантажного авто. Наприклад, P195/60R14 або LT235/75R15.
Другий варіант американської системи виглядає інакше, наприклад, 31х10.5R15, що за європейським типом відповідає маркуванню 265/75R15.
У наведеному прикладі:
- 31 - зовнішній діаметр;
- 10.5 - реальна ширина;
- R - радіальна;
- 15 - внутрішній діаметр.
Всі розміри в цій американській системі вказуються в дюймах. Цей тип маркування, якщо не брати до уваги розмірність в дюймах, можна вважати більш зрозумілим, ніж європейський, в якому висота шини виражається у відсотках.
Інші дані, які важливі для покупців
З усього різноманіття позначень важливими для покупців, крім основного типорозміру, є дані про пристосованості шини до тих чи інших умов, в яких вона експлуатується. На моделях шин можна бачити такі вказівки.
«M + S» - здатність забезпечувати хороші ходові якості під час їзди по брудному або засніженому дорожньому покриттю.
«Aquatred» - підвищена стійкість під час руху по мокрих дорожніх покриттях. Іноді ця здатність позначається піктограмою - парасолькою.
«Winter» - гума для експлуатації в зимовий період. Вона забезпечує хорошу курсову стійкість і безпеку в мороз під час руху по льоду і снігу. На цих покришках присутня піктограма - сніжинка.
«Summer» - гума для літнього періоду. Іноді вона має піктограму - сонце.
«As» або «All seasons» - гума, яка рекомендована для цілорічної експлуатації. Виробники зазвичай рекомендують обмежити її використання в сильні морози, в ожеледь і під час їзди по засніжених трасах.
«RF» або «Reinforced» - посилений каркас і висока несуча здатність.
«XL» або «ExtraLoad» - посилена гума. Даний тип покришок має індекс навантаження, на три одиниці перевищуючий звичайні того ж розміру. Наприклад, покришки з буквами XL і з індексом 91 витримують не 615кг, а 670кг.
«MaxPressure» - максимальний тиск.
«RSC» - шина, яка дозволяє продовжити їзду при проколі. Зазвичай виробники рекомендують не перевищувати швидкість 50-80км/г і використовувати таку можливість, для того щоб дістатися до найближчого СТО.
На моделях шин можна бачити також інші написи.
«Rotation» в сукупності зі стрілкою або окремо стрілка. Ці позначення вказують на напрямок обертання і служать для виключення помилки при монтажі.
«Outside» і «Inside» - позначення на асиметричних покришках. Inside при установці шини повинна бути на внутрішній стороні авто, а Outside - відповідно, на зовнішньої.
«TWI» - ступінь стертості гуми. Вона присутня прямо на протекторі, і по її потертості роблять висновок про ступінь зношеності.
«Е» в колі - вказівка на відповідність європейському стандарту ECE і американському DOT.
«Temperature» в сукупності з буквами А, В або С - термостійкість гуми на великій швидкості. При цьому «А» є найвищою характеристикою.
«Traction» в сукупності з буквами А, В або С - гальмівні здібності на мокрих дорожніх покриттях.
«DOT» - кодова інформація про адресу виробника, розмір покришки, сертифікат і дату виробництва.
Колірне маркування
На покришках присутні різні колірні маркування. Для покупців вони не принципові, а важливі працівникам складських приміщень для швидкої ідентифікації шин або шиномантажам для здійснення балансування. Кольорові маркери бувають наступними.
Точка червоного кольору - саме жорстке місце шини. Цей маркер при установці шини повинен поєднуватися з найлегшою ділянкою диска.
Точка жовтого кольору - маркер, який вказує на найлегший ділянку шини. При установці жовтий маркер повинен бути поєднаний з найважчою ділянкою диска. Іноді на диску цю ділянку вказано у вигляді літери «L».
Точка білого кольору - маркер, який вказує на найгнучкішу ділянку покришки. Під час установки цей маркер повинен бути розташований під кутом 180 ° від позначення «L» на диску.
Кольорові смуги - інформація для працівників складу, що дозволяє швидко знайти необхідну модель шини.
Знаючи значення маркування, вибір покришок значно спрощується і зводиться до визначення розміру, який повинен відповідати рекомендаціям автовиробника, сезонності і переважних умов експлуатації.