Ефект аквапланування і можливість його уникнути - це вкрай важливі аспекти, які обов'язково варто враховувати під час вибору як літніх, так і зимових шин. Це показники, які безпосередньо впливають на безпеку водія під час руху. І про те, що ж таке аквапланування і за рахунок чого можна уникнути такого ефекту ми вам зараз і розповімо.
Аквапланування, також відоме як гідропланування, це явище, за якого автомобіль втрачає зчеплення з дорогою через накопичення води або іншої рідини між поверхнею дороги і шинами. Коли плівка води стає досить товстою, шини втрачають контакт з дорожньою поверхнею, що призводить до втрати керованості та погіршення гальмування. Причини аквапланування можуть включати наявність глибоких калюж, проливний дощ, стоячу воду на дорозі або зношення шин з недостатньою глибиною протектора.
Варто також зазначити, що на можливість виникнення ефекту аквапланування впливає швидкість, з якою рухається автомобіль. Чим повільніше їде транспортний засіб, тим у води в плямі контакту більше часу, щоб "розбігтися" в сторони канавками протектора.
Уникнути можливості виникнення ефекту аквапланування допомагає система аквадренажу, яка є невід'ємною частиною кожної автомобільної шини. Водовідвідні канали являють собою прорізи, розташовані на протекторі шини. Вони мають форму і глибину, спеціально розроблені для ефективного відведення води із зони контакту шини з дорожньою поверхнею. Канали допомагають зруйнувати плівку води, яка може утворитися між шиною і дорогою, і вивести надлишки рідини з-під плями контакту.
Розташування та конфігурація водовідвідних каналів можуть різнитися залежно від виробника та моделі шини. Деякі шини мають широкі прорізи в центрі протектора для ефективного відведення води на прямих ділянках дороги, а також більш дрібні канали на боковинах для відведення води під час поворотів. Інші шини можуть мати спеціальні ламелі або ребра, які допомагають каналам справлятися з водою.
Варто також зазначити, що кількість прорізів для відведення рідини істотно відрізняється залежно від сезонної приналежності шини. Так, наприклад, на літніх шинах часто присутні лише три або чотири глибоких поздовжніх канали, в той час як зимові шини мають ще й безліч діагональних канавок. Це пов'язано з тим, що взимку з-під плями контакту шини з дорогою потрібно відводити не тільки воду, а й надлишки талого снігу.
Важливим аспектом для уникнення виникнення ефекту аквапланування є стан протектора шини. Що сильніше зношений протекторний рисунок, то меншою стає різниця між ним і заглибленнями аквадренажної системи. Відповідно, шина починає більш щільно прилягати до дороги і місця, якими могла б усуватися рідина, банально зникають. Щоб максимально себе убезпечити на дорозі, необхідно постійно стежити за рівнем зносу покришок, і, в разі потреби, міняти їх.