Якою має бути глибина протекторного рисунка, щоб водій почувався комфортно і безпечно на дорозі? Яка оптимальна глибина і що нам наказує законодавство України з цього приводу? Що ж, давайте спробуємо розібратися.
Що таке глибина протектора у шинах і чим її вимірюють?
Глибина протектора в шинах - це відстань від поверхні протектора до дна його основи. Ця величина вимірюється в міліметрах. Глибина протектора впливає на зчеплення шини з дорогою і її керованість на мокрому і сухому покритті. Що більша глибина протектора, то краще зчеплення і керованість на мокрій дорозі, оскільки глибокі канавки в протекторі сприяють відведенню води.
Для вимірювання глибини протектора в шинах існують спеціальні прилади, звані протекторомірами. Протектороміри можуть бути механічними або електронними, і вони дають змогу точно вимірювати глибину протектора.
Якщо глибина протектора в шинах нижче мінімально допустимого значення, то це може вплинути на безпеку їзди. Такі шини можуть втратити зчеплення з дорогою на мокрому або засніженому покритті, а також погіршити керованість автомобіля під час поворотів. Крім того, шини з недостатньою глибиною протектора можуть збільшити гальмівний шлях автомобіля, що може призвести до аварії. Тому слід стежити за станом шин і регулярно перевіряти їхню глибину протектора.
Норми глибини протектора
Норми глибини протектора для різних шин регулюються буквою закону. В Україні діє закон, який встановлює мінімально допустиму глибину протектора в шинах. Згідно зі статтею 17 Правил дорожнього руху України, мінімально допустима глибина протектора в шинах має бути не менше ніж 1,6 мм. Ця вимога поширюється на всі види шин, що використовуються на транспортних засобах на території України.
Порушення вимог щодо мінімально допустимої глибини протектора може потягти за собою штраф. Згідно зі статтею 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення вимог щодо стану шин на транспортному засобі може бути накладено штраф від 510 до 680 грн.
Отже, ми з вами вже з'ясували, що мінімально допустима глибина протектора в шинах не залежить від сезону і однакова для всіх типів легкових шин. Мінімально допустима глибина протектора в шинах має бути щонайменше 1,6 мм. Однак, слід пам'ятати, що залежно від умов експлуатації та кліматичних умов, рекомендується використовувати шини з більш глибоким протектором. Наприклад, для літніх шин рекомендується глибина протектора не менше 3 мм. Це пов'язано з тим, що в літній період часто дощить, і глибокий протектор забезпечує краще зчеплення шин з мокрою дорогою.
У зимових же шинах все трохи інакше. Рекомендується використовувати зимові шини з глибиною протектора не менше 4 мм. Це пов'язано з тим, що зимові умови експлуатації доріг вимагають більш високої прохідності та зчеплення шин з дорожнім покриттям, ніж у літній період.
Глибший протектор у зимових шинах забезпечує кращу стійкість на снігових і крижаних дорогах, а також скорочує гальмівний шлях. Крім того, в деяких країнах, включно з Україною, діють правила, що вимагають використання зимових шин з більш високими вимогами до глибини протектора. Наприклад, в Україні, якщо температура повітря нижча за +7°С, то використання зимових шин є обов'язковим, а їхня глибина протектора має бути щонайменше 4 мм.
Мінімально допустима глибина протектора у вантажних шинах також становить 1,6 мм. і вона є обов'язковою для всіх типів шин. Однак, для вантажних шин рекомендується використовувати шини з більшою глибиною протектора.
Згідно з рекомендаціями багатьох виробників шин і експертів у галузі автомобільної безпеки, для вантажних шин рекомендується глибина протектора не менше 6 мм. Це пов'язано з тим, що вантажні автомобілі часто перевозять великі вантажі на тривалі відстані і потребують більш високої прохідності та стійкості на дорозі. Крім того, глибокий протектор у вантажних шинах допомагає збільшити термін служби шин і знизити витрати на їх заміну. Однак, слід враховувати, що глибокий протектор також може підвищити опір коченню, що може призвести до збільшення витрати палива.
У будь-якому разі, рекомендується регулярно перевіряти глибину протектора у шинах і замінювати їх у разі досягнення мінімально допустимої глибини, а також використовувати шини з більш високою глибиною протектора для забезпечення безпеки та економії ресурсів.