Зміст статті:
2. Як та чим вимірюється тиск в шинах?
Тиск у шинах
Всі питання, які пов'язані з тиском в шинах автомобілів, не такі прості, як можуть здатися на перший погляд. Найчастіше помилки допускають не тільки автовласники-новачки, але і водії зі стажем. У першому випадку причинами помилок є незнання основних правил, а в другому - переоцінка своїх сил і ігнорування рекомендацій виробника авто. Для контролю тиску не достатньо просто стукнути ногою по колесу як це часто робить багато водіїв. Необхідно точно знати, яке значення тиску в шинах і доводити його до потрібного значення, що обумовлено міркуваннями безпеки їзди і рівнем комфорту управління.
Основним завданням автошин є забезпечення необхідних зчіпних характеристик. Коли в колесах тиск нормальний, то навантаження в місці контакту покришки з дорожнім покриттям розподілене рівномірно і при цьому забезпечена хороша керованість, маневреність і оптимальна витрата палива. І ось тут виникає головне питання. До якого тиску необхідно накачувати шини? Важливо розуміти, що значення оптимального тиску для конкретної марки авто визначено не шиною, а автовиробником, адже один і той же типорозмір може бути змонтований на різні моделі автомобілів з різною вагою і іншими характеристиками.
Зазвичай інформація про рекомендований автовиробником тиск вказана або в технічній документації на авто, або в табличці, яка може бути розміщена на торцевій частині дверей водія, бічній стійці з боку водія, лючку паливного бака або в бардачку. На цій бирці зазначаються рівень холодного робочого тиску для передніх і задніх коліс, значення граничного навантаження на авто і рекомендований типорозмір шин. Крім цього на значення тиску можуть впливати такі фактори як маса автомобіля, розмір автошин, розподіл навантаження всередині автомобіля і навіть пора року.
Одиниці виміру
Існує кілька одиниць виміру. Для нас найбільш звичним є «атмосфера» - позначається «atm» і показує значення кг/см2. Тиск вимірюється також в барах - позначення «bar» і кілопаскалях - позначення «kPa». 1 bar дорівнює 0,986923atm, тобто практично однією атмосфері. 1atm = 101.325kPa. У Сполучених Штатах Америки та інших англомовних країнах прийнята одиниця вимірювання, отримавша назву «psi», яка показує значення фунта на квадратний дюйм. Співвідношення цих одиниць виміру наступне:
1psi = 0.068atm або 1atm = 14.706psi
Тобто виходить, що якщо автовиробник вказав тиск, наприклад, 29psi, то для переведення його в атмосфери треба розділити його на 14.7. Для спрощення процедури переведення існують спеціальні таблиці.
Важливо! Не треба плутати MAX Pressure, яке є максимально допустимим тиском і може бути вказано на боковині шини, з рекомендованим тиском для правильної експлуатації авто.
Багато власників легкових авто не дотримуються рекомендацій автовиробників, а користуються іншим правилом. У ньому йдеться, що потрібно накачувати задні колеса до 2.2bar, а передні - до 2.0bar. Коли навантаження повне і має бути далека поїздка, то тиск в задніх шинах потрібно збільшити до 2.4bar. Позиція в корені невірна і навіть шкідлива для авто.
Справа в тому, що у різних моделей авто розкид рекомендованого тиску може бути великим, починаючи з 1.4bar - 20psi і до 4.0bar - 59psi. А відхилення значення тиску від рекомендованого навіть на 0.5 bar в одну або іншу сторону може викликати негативні наслідки.
Зазвичай вказівки в табличці виробника виглядають наступним чином. Перераховуються допустимі розміри покришок і поруч в рядку біля кожного розміру вказано рекомендовані значення тиску, як правило, в двох одиницях виміру - bar / psi. Наприклад, 175/70R13 82T - це розмір шини і 240/35 - рекомендований тиск. Причому груп цифр дві. Перша - для передніх коліс, а друга - для задніх.
Низький тиск
Деякі водії навмисно приспускають шини для збільшення демпфуючих властивостей, забезпечуючи таким чином м'якість і плавність їзди по нашим далеким від досконалості дорогах. Є водії, які спускають тиск для їзди по бездоріжжю або по снігу. Робити це категорично не рекомендується, тому що через нерівномірність розподілу навантаження страждають бічні сторони покришок і шини швидко зношуються. Їзда на приспущених колесах збільшує ймовірність отримання механічних пошкоджень або навіть розбортування. Більш того, знижений тиск може привести не тільки до пошкодження самих покришок, але і дисків. Кліренс на спущених шинах стає меншим. Зменшення тиску навіть на 0.2-0.5bar призводить до зниження опору гуми поверхні дороги і виникнення труднощів з управлінням авто. Витрата палива при зниженому тиску сильно підвищується.
Високий тиск
При перекачаному колесі площа в місці контакту шини з дорогою різко зменшується. Виходить, що в цьому випадку зчіпні характеристики різко погіршуються, рівень керованості знижується і їзда стає небезпечною. Автомобіль зривається на ковзання і гальмівний шлях подовжується, тому ймовірність виникнення ДТП збільшується. Навантаження приходиться на центр протектора покришки, тому шини зношуються нерівномірно. Машина на перекачаних колесах стає дуже жорсткою, поїздки на ній некомфортними, а навантаження на підвіску настільки великі, що після кожного сезону доводиться проводити діагностику і ремонт ходової частини авто.
Як і чим вимірюється тиск в шинах?
Огляд на предмет спущених коліс слід проводити кожен день перед поїздкою. Періодичність приладового контролю тиску повинна становити не рідше одного-двох разів на місяць. Взимку краще проводити перевірки частіше. Контролювати тиск в обов'язковому порядку слід перед експлуатацією після сезонного зберігання, а також перед далекими поїздками. Заміри повинні проводитися на рівній поверхні.
Важливо! Контроль тиску слід проводити тільки на «холодних» покришках. Краще це робити після того як автомобіль простояв близько чотирьох годин, наприклад, вранці, коли автомобіль всю ніч стояв без руху і шини встигли охолонути. Якщо покришка перебувала в русі, то повітря в ній має підвищену температуру, а значить тиск його вище, що позначається на точності вимірів.
Слід також брати до уваги, що тиск може змінюватися разом з кліматичними змінами. Влітку разом з ростом температури збільшується і тиск в колесах. Наприклад, при збільшенні температури до 25 ° С він виростає приблизно на 0.8bar. А якщо до того ж завантаження повне, то тиск буде ще більшим. Саме тому автовиробники вказують значення допустимого тиску саме для завантаженого автомобіля. Це вкрай важливий параметр для забезпечення безпеки, який не можна ігнорувати. Взимку, коли температура повітря знижується, тиск в шинах теж падає приблизно на 0.8 bar, що теж слід враховувати при підкачуванні коліс.
Важливо при підкачці коліс дивитися на те, як відбувається стирання протектора. Якщо під час експлуатації знос рівномірний, то значить тиск в шинах оптимальний. Якщо стирається в основному центральна частина, то слід стравити тиск на 0.1-0.2 bar, а якщо знос відбувається по краях протектора, то краще збільшити тиск на 0.1bar.
Для контролю тиску використовуються спеціальні манометри різних типів і класів точності. Найпростіші з них - стрілочні манометри з манометричною пружиною. Вони досить точні, але не витримують перевантажень високим тиском. Є циліндричні манометри. Вони надійніше стрілочних, але менш точні. Найточніші на сьогодні - електронні манометри з дисплеєм. Вони забезпечують точність вимірювань з похибкою всього ± 0.05 bar. Часто манометри входять до складу автомобільних компресорів. Сьогодні великого поширення набули електричні насоси, що працюють від прикурювача. Деякі водії накачують колеса, як кажуть, на око, тобто без застосування манометра. Це робити категорично не можна, тому що значення тиску в різних покришках, які накачані цим способом, може сильно відрізнятися.
Сучасні марки автомобілів випускаються зі штатною системою TPMS, функції якої полягають в постійному моніторингу рівня тиску і температури повітря в шинах і сигналізації при виникненні проблем. Зручна і корисна система, яка в кінцевому підсумку забезпечує тривалий ресурс шин, хороші ходові характеристики і безпеку. Якщо така система відсутня, то сьогодні є можливість її придбати і змонтувати на авто. Крім того, випускаються окремі нештатні контролюючі системи, які, як правило, кріпляться на внутрішній стороні колісного вентиля і забезпечують передачу сигналів на приймальний пристрій.